Showing posts with label Uiterwaarden Lek. Show all posts
Showing posts with label Uiterwaarden Lek. Show all posts

Thursday, March 6, 2025

PG4I/P, PAFF-0194, Uiterwaarden Lek, 6 maart 2025

Wederom een paar mooie dagen deze week. Een fietstocht van 25 km bracht me vandaag bij PAFF-0194, Uiterwaarden Lek. Een mooie tocht over het platteland met een terugtocht langs de Lek in het vooruitzicht. Aan het begin van het natuurpark vond ik een pad vanaf de dijk naar de rivier met aan
het eind een hek wat wagenwijd open staat. Na een plek gezocht te hebben aan het water, heb ik in 15 minuten alles opgebouwd.
De condities waren niet geweldig, dus ik moest vaak lang CQ roepen. Maar uiteindelijk kreeg ik toch 51 verbindingen in het log met maar liefst 4 P2P QSO's. Mooiste QSO was met OH2NOS/P die in een nieuw park zat en een dikke pile-up had, maar ik wist er toch doorheen te komen ... !

73/44, Joop, PG4I

Locatie in PAFF-0194
Opstelling in PAFF-0194

 

Thursday, August 12, 2021

PF44F, PAFF-0194, Uiterwaarden Lek, 12 augustus 2021

Eindelijk eens een activiteit MET zon om mijn opvouwbaar zonnepaneel goed uit te proberen. Dat deed ik in de Uiterwaarden Lek op dezelfde plek waar Tonnie, PA9CW, een tijdje geleden ook stond. Deze plek is een absolute aanrader. Goed te bereiken, er staat een picknick tafel (zij het enigzins gammel en verrot), en er is een hek waar je je mast makkelijk aan vast kunt maken.

Ik was om ca. 11:45utc ter plaatse en nadat de mast met de 3 banden vertical was opgezet en mijn power station met zonnepaneel was aangesloten, ging de eerste verbinding om 12:30utc in het log op 20m/CW. De tweede verbinding was met KD1CT ... Op 20m liep het redelijk vooral nadat ik werd gespot. Een zelf-spotje helpt ook af en toe ;-). Ik ben zo nu en dan naar 30 of 40m gegaan maar daar was de activiteit iets minder. Op het laatst werkte ik nog wel een UA0 op 30m (met enige moeite). Verder slechts een handvol DX (NA) op 20m en Gert, PA2LO, de me op 20m aanriep met een hard grondgolf signaal. Op een gegeven moment dacht ik dat de koek op was en besloot ik nog 1 maal CQ te roepen. Tot mijn eigen verbazing werkte ik toen nog zo'n 40 stations, voordat ik om 14:25utc het laatste station logde. In totaal 111 QSO's, kortom een geslaagde activiteit.

Doordat het redelijk zonnig was, met slechts een lichte sluierbewolking, kon mijn zonnepaneel de batterij behoorlijk bijladen (tussen de 35 en 85W). Na 2 uur activiteit was de capaciteit van mijn powerstation nog 55%. Dat is heel wat beter dan de schamele 9 % die ik na mijn vorige activiteit overhad (na 2 1/2 uur, maar zonder zon dus).





73/44, Enno, PF5X

Sunday, April 18, 2021

PA9CW/P, PAFF-0194, Uiterwaarden Lek, 18 april 2021

Dit park is nieuw sinds een paar weken. Dus ik hoopte op wat meer aanbod. Het was prachtig weer, zonnig, bijna geen wind en ongeveer 15 ºC. Mooie picknicktafel gevonden om alles op te bouwen.


Rond half elf begonnen aan deze activatie, op 30 meter met de QCX en de HyEndFed voor 30 meter. Daar ging het redelijk snel naar de 20 QSO's. Toen de HyEndFed voor 40/20/10 opgezet en de KX3 aangesloten en op 40 meter geroepen. Dat ging goed, totdat er een DL-station begon te roepen "CQ test". Dan kan je met QRP vermogen, alleen nog maar QSY gaan. Toen op 20 meter nog een heleboel OH-stations gewerkt en als laatste heb ik KD1CT gewerkt. Die staat bijna altijd in mijn log. Ook nog een stuk of vier PA-stations gewerkt.

Totaal 2 uurtjes QRV geweest en 63 verbindingen gemaakt. Je kan wel merken dat er meer aanbod was omdat dit een nieuw park is.

Kortom een geslaagde dag.

73 - 44 - Tonnie - PA9CW.

Tonnie maakte weer een leuke video impressie:






Tuesday, March 23, 2021

PD0RWL/P, PAFF-0194, Uiterwaarden Lek en PAFF-0195, Donkse Laagten, 22 maart 2021

Toon heeft twee van de nieuwe gebieden geactiveerd op maandag 22 maart. Hier zijn verslag:

Ik was vroeg vertrokken om op tijd zodra het licht wordt te kunnen beginnen in PAFF-0194 want ik had twee activiteiten gepland en ik wilde ook PAFF-0158, Boezems Kinderdijk even bezoeken voor een activiteit medio eind maart / april 2021. Dat wordt dus 1 april want ik heb toestemming gekregen om in het natuurgebied op een dam te staan bij een Kaas Boerderij aan de Molenkade. Er is nl. minder plaats om een auto te parkeren in dit gebied, dus ik heb vooraf de eigenaar van de kaasboerderij toestemming gevraagd.

PAFF-0194 is goed te bereiken Er is plaats genoeg voor één auto. maar er zijn meerdere plaatsen die een parkeermogelijkheid geven. Ik ben achteruit de dijk afgereden, om weer goed weg te kunnen rijden, Het was nl. wel slikkig op het eind van het weggetje, dus vanwege de voorwielaandrijving heb ik de voorwielen op harde ondergrond gezet. Bij twijfel zet ik altijd de hak van de schoen in de grond. Dat geeft een goede indicatie hoe de ondergrond is. Het is een mooi gebied waar de struiken al hun eerste bloesem hadden.

Gewerkt werd weer met de ICOM 706MK2G en de FD4 met mast op de trekhaak de auto. De vorige eigenaar van het land van 84 jaar kwam even een praatje maken, met de vraag wat ik aan het doen was. Hij begreep het want hij was in leger in 1954 ook in aanraking geweest met telegrafie. Nog wat over en weer gepraat over het boeren. Nu is het bedrijf naar zijn zoon gegaan en die houdt nu schapen in het natuurgebied, naast zijn werk op een scheepswerf.

De condities waren "fair" volgens het DX cluster, maar de rapporten en het aantal qso's waren desalniettemin prima. Signalen waren dan weer eens sterk en dan weer wat zwakker, Vanuit Duitsland was er weinig aanbod. Ik zag op het DX cluster de vraag, waarom ik niet 80 meter kon komen. Dat is al meer gevraagd, maar kan er verder niets mee. Dan moet ik eerst de F licentie gaan halen!
Het regende hier zolang ik bezig was met de activiteit. Dank aan de spotters, waardoor ik een goed aanbod aan qso’s had.

   

Na 72 QSO's de activiteit gestopt om het ritje van een half uurtje naar de PAFF-0195 te maken. Dat is een mooi gebied, met een goede plek om te parkeren. Ruimte genoeg, zelfs een bankje erbij (waar ik vanwege de regen geen gebruik van heb gemaakt). Veel fietsers en wandelaars, ook groepjes ouderen, van de nabije "zorgboerderijen".

Met hetzelfde materiaal gewerkt, ICOM 706MK2G en FD4 die ik over de sloot had gespannen. Het begon goed met aanhoudend aanbod. Ik heb veel op 40 m gewerkt en nadien ook op 20 meter, zelfs met wat DX erbij. Ook op 10 meter even 10 minuten CQ gegeven, maar helaas geen aanbod.
Wel op 2 meter in FM een drietal stations kunnen werken, die ik daarna ook op 40m via de grond golf heb gewerkt. Ik heb nog andere PA, PD en ON stations gewerkt op 40 meter met korte skip / grondgolf.
Duitsland kwam hier beter door dan op de vorige locatie.
Op 20 meter ook DX kunnen werken, waaronder de bekende KD1CT , Robert, die met 5/5 doorkwam. Onvoorstelbaar wat mogelijk is met zenden via een draadje, hi ... Ik heb uiteindelijk 167 QSos gemaakt.

Dit was een typisch "Hollands landschap" plekje wat uitnodigt om het nog eens te activeren.

Om te eindigen, mooi dat er referenties bij gekomen zijn. Dat is weer een meerwaarde voor de natuur en PAFF activiteit. MET DANK AAN ALLEN DIE HIER AAN MEEWERKTEN !

Tot een volgende activatie,

Met vriendelijke groet,

Toon Naenen,PD0RWL

      

Toon, hartelijk dank voor je verslag ! 73/44, PAFF team