Saturday, June 26, 2021

PD0RWL/P, PAFF-0017, Schiermonnikoog, 23 juni 2021

Ik ben vroeg opgestaan om op tijd voor het eerste vertrek van de veerboot aanwezig te zijn. De auto werd geparkeerd in de bewaakte parkeergarage ca. 300 meter van vertrekplaats (6 €/dag). Vervolgens heb ik een bootkaartje gekocht: 1x volwassen persoon: €17.05 euro, 1x fiets €10.60 en 1x fietskar €7.55. Totaal dus voor een retour €35.20. Kortom, met eigen middelen voor nog geen 50 euro krijg je een hele zendamateur-dag in een mooi en rustig gebied, met flink QSO aanbod !

(Tip: Nog beter is om met zijn tweeen te gaan, de lading goed te verdelen met twee fietsen en fietskarren. Dat kost wat meer (maar niet per persoon),  maar je kunt elkaar dan afwisselen en als station continue in de lucht zijn. Ik verwacht dat je zo samen wel 1000 QSO kunt maken in een dag.)

In 20 minuten tijd heb ik de fiets en fietskar "vol" geladen.

Klaar voor de oversteek naar 'autovrij' Schiermonnikoog

Vertrek was om 6:30 uur. Aankomt op Schiermonnikoog was 7:25 uur. Daarna nog ca. 4.5 km fietsen om de twee vuurtoren te kunnen activeren op Schiermonnikoog. Onderweg naar de activatie plaats heb ik zeer veel soorten vogels kunnen spotten.

Het weer werkte mee, weinig zon, niet veel wind, en goede omstandigheden om te fietsen. Dat was best zwaar met een fietskar die afgeladen was met: een 100Ah accu om de uitzending in de natuur mogelijk te maken, 2 transceivers en een tuner als reserve, de 12m glasfiber-mast, 3 antennes (FD4, G5RV en een End Fed voor 10 t/m 80 meter; uiteindelijk heb ik alleen de FD4 hier op PAFF-0017 gebruikt),  laptop met het OZFF logprogramma, papier/potlood, drinken en eten voor de gehele dag op Schiermonnikoog. Tenslotte nog wat reparatie spullen, ook voor de fiets en fietskar.

Mijn telefoon gebruikte ik voor de nodige foto's van de locatie en het melden op WWFF spots en DX Cluster als ik de activatie zou starten. In feite hoefde dat niet, want ON4VT wilde dit graag als eerste in de log voor me doen. Tnx, Danny ! En natuurlijk alle andere spotters ...

Locatie PAFF-0017

Opstelling langs het Torenbinnenpad





Na het opstellen van het station was er vanaf het begin een steeds aanhoudende pile-up in deze activatie van PAFF-0017, EU-038, en tevens NET -021 en NET-022, zodat ik heel veel stations heb kunnen werken. Omdat er zoveel stations aanriepen heb ik op een geven moment het uitgangsvermogen van 50 naar 20W terug gedraaid om daarmee wat energie te besparen.

Er was twee maal kort bezoek, van een oud militair met pensioen met zijn vrouw en dochter, die het heel leuk vond ik dat ik hier zat te zenden. In zijn werkzame tijd in het leger was hij nl. ook bezig met communicatie. Hij heeft wat foto's van me gemaakt voor vroegere collega militairen. Maar ik heb het kort gehouden i.v.m. mijn doelstelling om veel QSO te maken. Naast nog wat fietsers, waren er vooral veel wandelaars die voorbij komen, soms met de vraag, waarom ik hier zat. Men vond het altijd leuk te zien dat dit kan en te horen dat je met een simpel draadje gesprekken kunt voeren met stations de gehele wereld.

Nu na de N herijking, haal ik makkelijker een hogere runrate (>50/uur) vanuit natuurgebieden. Dit komt o.a. omdat ik hoger in de band kan gaan zitten en daar is het wat rustiger (geldt voor zowel 20 als 40m). Dit blijkt echt een meerwaarde te hebben want mijn resultaat op Schiermonnikoog kwam uit rond de 1.3 QSO's per minuut.

Ook Murphy kwam langs helaas. Tijdens de mast opbouw zag ik dat de fietskar een defect lager had (schuin staand wiel) en de dissel van de kar was ook wat krom gegaan. Om niet in de problemen te komen op leek het me beter on naar een plek dichterbij de veerdam te gaan. Ik heb nog een extra touw aan de dissel gemaakt waardoor eea het goed heeft uitgehouden. Het verbogen wiellager kon ik niet repareren, dus kon ik weinig anders dan langzaam rijden en af en toe stoppen om te kijken of het lager het uithield ... Dit was ook de reden dat ik een periode van deze woensdag niet uit kon komen. In de eerste periode (met vuurtoren activatie) heb ik in totaal 153 stations gewerkt. In de tweede periode heb ik nog 90 stations gewerkt.
Ik heb alleen 40 en 20 meter gebruikt. Ik heb nog wel op 10 meter geroepen, maar er kwamen geen stations terug.

Ik heb de boot van 19:30u genomen voor de terugvaart naar Lauwersoog. Hoewel het slechts ca. 600 m fietsen was, ben ik op tijd, 1 uur van te voren, met mijn activiteit gestopt, om op tijd met deze laatste overtocht aanwezig te zijn.
Aangekomen op Lauwersoog begaf de fietskar het. De dissel bouten braken af, 10 meter voor de plek waar mijn auto stond geparkeerd !! Mijn volgende geplande activiteit bleek niet zonder fietskar te activeren, dus die heb ik toen gelijk afgemeld van de WWFF agenda. Ik ben daarna op weg gegaan naar PAFF-0191 om aldaar te overnachten op de camper parkeerplaats.

73/44, Toon, PD0RWL

2 comments:

PE4BAS, Bas said...

Leuk verhaal Toon. Jammer dat je fietskar het begaf maar dat mocht de pret niet drukken las ik. Sta er van te kijken dat je zoveel QSOs hebt gemaakt. Ben zelf jaren geleden ook actief geweest vanaf Schiermonnikoog. Toen wist ik nog niet veel van het WWFF programma maar heb geloof ik wel EU-38 en PAFF-0017 geactiveerd. Je moet ook nog wel een goede plek uitzoeken want niet heel Schiermonnikoog is PAFF-0017 gebied. Overigens zit er 1 zendamateur op schier. Dat is PD9R Rob. Hij is niet actief op zendgebied maar luistert heel af en toe. Ik heb nog wel eens contact met hem via andere media en heb hem ook bezocht op het eiland. 73, Bas

PA1H said...

Hallo Toon. Jammer dat Murphy ook op bezoek kwam, die mag thuis blijven. In al die jaren dat ik actief ben heb ik PAFF-0017 nog nooit geactiveerd gehoord. Tot nu toe dan. Fijn dat je dit gebied (en vele andere) geactiveerd hebt! Ik heb je voor de zekerheid maar twee keer gewerkt :-)
Tot horens 73/44 Harry PA1H.